#8 Goede vooruitzichten - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ferdi Slingerland - WaarBenJij.nu #8 Goede vooruitzichten - Reisverslag uit Santiago de Chile, Chili van Ferdi Slingerland - WaarBenJij.nu

#8 Goede vooruitzichten

Blijf op de hoogte en volg Ferdi

09 Oktober 2012 | Chili, Santiago de Chile

Hola todos,

Daar komt ie weer, een update vanuit Chili. Zoals vanouds gaan we verder waar we vorige keer gebleven waren.

Maandag weer richting Rabobank en de deze dag en dinsdag werd mijn opdracht echt duidelijk en heb ik het samen met Ivan Pereira(mijn bedrijfsmentor) ingekaderd. Toen kon het lezen beginnen. Ik kreeg een berg documenten over de strategie van de Rabobank in Chili en ik ben ook gelijk een literatuuronderzoek gestart naar de theorie die ik nodig heb voor het voltooien van dit project. Ik zal even het gehele project in een notendopje gieten.

De Rabobank hier heeft uiteraard vanaf het begin al een strategie. Ook zijn er daarin aanpassingen of vernieuwingen doorgevoerd. Er was op een gegeven moment geen duidelijke visie meer. Omdat er natuurlijk op lange termijn resultaat moet worden behaald, moet er naar meer worden gekeken dan alleen naar de financiële resultaten. Een handig model wat hiervoor kan worden gebruikt is de Balanced Scorecard. Dit is een model waarbij de strategie wordt vertaald in lange termijn doelstellingen vanuit vier perspectieven en het bedrijf kan ieder perspectief een eigen weging geven.

- Customer perspective
- Internal Business perspective
- Innovation and learning perspective
- Financial perspective


Rabobank Chile heeft begin dit jaar een Balanced Scorecard ingevoerd voor een looptijd van vijf jaar. Aan mij nu de taak om ten eerste te beschrijven wat de Balanced Scorcard allemaal inhoudt en hoe Rabo dit heeft ingevuld, ten tweede de eerste drie kwartalen te evalueren en ten derde met aanbevelingen te komen.

Ik hoop dat iedereen nog wakker is… Maar dit geeft even in het kort weer wat ik de resterende tijd van mijn stage ga doen bij de Rabobank.

Dan weer terug naar het leven buiten de stage. Afgelopen weekend stond in het teken van twee dingen: 1. reizen plannen en 2. verjaardagen vieren. Ik kan met een schoon geweten zeggen dat dit goed gelukt is!

Eerst even de verjaardagen. Ivan die was zondag jarig dus dit werd uiteraard op zaterdagavond gevierd. Bij Ivan en Arthur thuis werden eerst even wat biertjes, wijntjes, pisco-cola’s en glaasjes champagne genuttigd om vervolgens met de hele groep te vertrekken naar het etablissement waar een huisgenote van Djordy en mij haar verjaardag vierden. Het bleek een gezellig feest te worden en pas ergens in de ochtend ging het licht uit. Zondag dus weer tot begin van de middag liggen slapen en voor de rest niet veel uitgevoerd. Dit kwam niet alleen door onze gemoedstoestand, maar ook vanwege het volgende feit. Het heeft zowaar geregend in Santiago. Ook zaterdag heeft het praktisch de gehele dag geregend, dus stelden de Hollanders voor om te gaan hardlopen. Wij uiteraard weer voor gek verklaard maar we kregen zowaar toch twee huisgenoten zo gek om mee te gaan! Ik besloot om een keer mijn eigen tempo te lopen en lekker vooruit te gaan, wat voor een keer heerlijk was.

Dan het andere doel voor het weekend: het plannen van uitstapjes. Eind vorige week hebben we al tickets richting Buenos Aires geboekt. Djordy en ik gaan daar op de vroege ochtend van 27 december naartoe, om vervolgens +/- twee dagen met mijn oom(Ab) en tante(Else) te spenderen. Zij vertrekken dan richting het zuiden van Argentinië en wij blijven in BA tot 3 januari. Dan vliegen we weer terug naar Santiago en de tijd daarna moeten we nog invullen.

Het tweede reisje wat geboekt is, is naar Pucon. Dit ligt een stuk zuidelijker in Chile dan Santiago en midden tussen de bossen, meren en vulkanen! Aan de foto’s te zien is het echt prachtig en ook de verhalen van mensen op de bank bevestigen dit beeld. Ik ga mee op een reis speciaal voor exchange studenten en Blandine, een Franse studente en huisgenote, gaat ook mee. Zij wees me erop en hielp mij met het aanmelden. Ze snapt helemaal niks van Nederlands, maar toch: Bedankt Blandine! Hier gaan we raften, een vulkaan beklimmen en dobberen in de hot-springs. Ik heb het idee dat ene familie van der Horst nu redelijk loopt te watertanden, haha. Ik zal een hoop foto’s maken, alleen ik ga pas de eerste vier dagen van november, dus nog even geduld a.u.b.

Komend weekend hebben we een lang weekend vrij. Maandag de 15e hoeven we ons namelijk niet te melden op de bank vanwege…. iets. Ik heb werkelijk geen idee, maar het maakt me ook echt niks uit. Dit geeft ons namelijk de mogelijkheid om een paar dagen ergens heen te gaan.

Inmiddels is ook dit weekend vol gepland. We gaan met zes in totaal naar Valparaiso en ik hoop ook een dag naar Viña del Mar. Het ligt allebei niet ver ten westen van Santiago en dit kan dus ook prima per bus. Heerlijk om even een weekend naar de zee te gaan. Ik heb er enorm veel zin in en in het volgende verslag komt het zeker ter sprake.

Nou, heb ik teveel gezegd of zijn we met vlag en wimpel geslaagd dit weekend? Ondertussen gaan andere leuke dingen ook gewoon door. Afgelopen donderdagavond weer lekker wezen voetballen met de Nederlandse mannen en weer goed genoten van zowel de eerste, tweede als derde helft. Hoogstwaarschijnlijk ga ik deze week zelfs golfen met Hans en Bas, wat twee leden zijn van het voetbalteam.

Afgelopen vrijdagavond weer even naar de borrel van de Nederlandse vereniging geweest. Dit keer waren Ivan en Arthur er ook bij. Het was niet heel druk maar we hebben even staan praten met wat mensen. Ze vroegen of we zwarte piet konden spelen tijdens het feest rond 5 december. Nou ja, vroegen… ze gaven meer aan dat ze ervan uitgingen dat wij dat gingen doen. Nou is Ferdi wel goed, maar niet gek. Ze zeiden dat er zeker 125 kinderen aanwezig zouden zijn en als ik een equivalent van de hel zou moeten beschrijven, komt dit in de buurt. Ik zei dat ik wel bereid ben om de barbecue, die na afloop wordt gegeven, aan te steken.

Dan nog even nieuws wat iedereen anders interpreteert, denk ik. De kans is groot dat ik wat eerder naar huis zal komen dan aanvankelijk de bedoeling was. Na een berg gezeik en miscommunicatie moet ik me 17 januari een avond melden op mijn fijne Hogeschool, om vervolgens minstens twee weken te wachten op mijn eerste les. Ik heb er zo mijn mening over, maargoed dat laten we voor het behoud van de goede sfeer maar achterwege.

Volgens mij ben ik er wel zo wel wat betreft het nieuws uit Chili. Ik wens jullie succes met de herfst en uiteraard met al jullie werkzaamheden.

Groet,

Ferdi

  • 09 Oktober 2012 - 17:04

    Ferdi Slingerland:

    Excuses voor die gekke zin in het begin!

  • 09 Oktober 2012 - 17:41

    Ellen:

    Weer een intressant verslag, maar is er niets te regelen met de Hoge school? Het is toch te gek voor woorden dat je voor een avondje eerder yerug moet komen? Zo vaak ben je nu ook weer niet aan de andere kant van de wereld.

  • 09 Oktober 2012 - 18:54

    Stephan:

    Nouja dat eerder terugkomen is wel balen zeg! Hoop voor je dat dat nog wel veranderd kan worden. Voor de rest mooi om te horen dat het je goed gaat daar!

  • 11 Oktober 2012 - 20:26

    Paul Kruis:

    Ha Ferdi,
    nogmaals superleuk om al je verslagen te lezen.
    Ik zou zeggen dat je die ene dag op school ineens de chileense griep hebt opgelopen... dat is een kort maar krachtig virus waar de meeste mensen zo ronde de 17e januari last van hebben ;-)

  • 14 Oktober 2012 - 16:34

    Milou:

    Haha, die ene familie Van der Horst is idd aan het watertanden (tenminste, een deel van de vier dan)... ;) Tof, geniet er van- en maak maar veel foto's!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Chili, Santiago de Chile

Stage Rabobank Santiago de Chile

Stage

Recente Reisverslagen:

19 December 2012

# 14 Cultuur snuiven

28 November 2012

#13 Onbegrensd geluk, genoegen en tevredenheid!

19 November 2012

#12 Als een god in..... CHILI!

05 November 2012

#11 Púcon

29 Oktober 2012

#10 Sneeuw!
Ferdi

Actief sinds 28 Aug. 2012
Verslag gelezen: 641
Totaal aantal bezoekers 16488

Voorgaande reizen:

31 Juli 2013 - 30 Juli 2014

Studeren in Mexico!

30 Augustus 2012 - 26 Januari 2013

Stage Rabobank Santiago de Chile

Landen bezocht: